juli 2020 de regeringswisseling - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu juli 2020 de regeringswisseling - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu

juli 2020 de regeringswisseling

Door: Jaap en Joke

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Joke

18 Juli 2020 | Suriname, Nieuw Nickerie

18 juli 2020

Eindelijk weer een reisverhaal van ons.
Niet dat er niks te delen was, integendeel!
Maar ja tussen denken en doen ligt beginnen…
En waar ga je beginnen als de ervaringen over elkaar heen buitelen...

Voordat ik dus begon had ik uiteraard het bekende uitstel gedrag:
6 botervissen gekocht bij een kofferbak kraam want de de centrale markt hier is locked down. Thuis met een mesje kop en staart eraf, schubben afgeschrapt en me een Surinaamse zonder kont gevoeld.
Geïmproviseerd met wat ik in huis had: uien, rode pepers, een soort zure kersen uit de tuin en witte wijn van de Chinese supermarkt. Jaap ligt in de slaapkamer (met airco) zijn tukje te doen. Straks samen genieten op de veranda van ons ‘Bruynzeel Huis’. Al schubben schrappend bedenk ik hoe gaaf het is om hier midden in de transitie van dit land te zijn.

Even wat feiten:
Jaap en ik werken in Nieuw Nickerie, helemaal in de Noordwestelijke punt van Suriname, op 4 uur rijden van Paramaribo. Het is de op twee na grootste gemeente van Suriname met ca. 35.000 inwoners waarvan de helft Hindoe is.
De rivier de Corantijn is de natuurlijke grens met Brits Guyana in het westen en mondt hier bij Nickerie uit in de atlantische oceaan.
We fietsen vaak op ‘de zeedijk’ waar de golven tegen de basaltblokken aan rollen. Je waant je op de pier Hoek van Holland en dat wordt nog versterkt door het polderlandschap van rijstvelden om je heen. Meer naar het zuiden toe neemt het Amazone oerwoud bezit van alles.

Suriname is hot news in Nederland.
De benefiet actie heeft ruim 1 miljoen Euro opgebracht. Dit is geweldig mooi en vertegenwoordigt pure solidariteit en verbondenheid!
Er is een medisch team vanuit Nederland naar Paramaribo gekomen en deze mensen zijn ook in Nickerie op bezoek geweest in het Munchra Medisch Centrum. De Surinamers zijn zich in het algemeen goed bewust van het risico van covid besmetting. Ze houden zich hier in Nickerie in ieder geval gedisciplineerd aan de 1,5 meter, het handen desinfecteren en de verplichte mondkap in winkels/openbare gebouwen. De covid cijfers bleven tot nu toe laag, alleen een rare piek op 27 juni. In Nickerie hadden we wel enkele besmette mensen in quarantaine in een hotel maar de teller vandaag op nul. Het Nederlandse team is minder optimistisch over Paramaribo. Zij maken zich zorgen over een grote uitbraak binnenkort en er is te weinig personeel en materiaal. IC patiënten vervoeren kan niet. Het kan fout gaan, maar we wachten af, nog steeds zijn de absolute cijfers laag.
In Suriname wonen ca. 575.000 mensen vnl. in de kuststreek. Zuidwaarts strekt zich het immense Amazone oerwoud uit dat onderdeel is van een nog veel groter ‘Amazone schild’ dat doorloopt in Venezuela, Brazilië en de beide Gyanana’s. Aan de oostgrens met Frans Guyana en ook aan de zuidgrens met Brazilië zijn goudmijnen. Hier werken en wonen veel Brazilianen die illegaal in het oerwoud de grens oversteken. Maar ook in Paramaribo is een wijk is waar veel van deze illegalen wonen. Ze zijn moeilijk te traceren en dit is dus een risico voor Covid besmetting.
Gister zijn er ineens 79 besmettingen bijgekomen. Precies na de piek van 3 weken geleden.
Alles hangt af van of de Surinaamse gezondheidsdienst het lukt om de besmette personen te identificeren, hun contacten traceren en isoleren om zo een besmettingshaard de kop in te drukken.

En dan…
Eergisteren is Santokhi beëdigd als president. Daarover later meer. Laat ik zeggen het is heel spannend wat er gebeurt. Bouterse houdt zich heel stil en gedwee maar er zaten wel een aantal bedenkelijke gasten in zijn legerleiding.
‘Als de vos de passie preekt…boer pas op je kippen’ is ook hier een bekend spreekwoord.

Er is hier zo veel om je over te verbazen en nog meer om van te houden.

Jaap is net weggeroepen voor een operatie aan een dubbele onderbeensfractuur. Hij wordt met de auto opgehaald door onze overbuurman, de anesthesist uit Cuba die ons hart heeft gestolen. Hij is zo’n begaafd arts en zo goed voor zijn patiënten. Een man met passie voor zijn werk. Hij woont hier met zijn vrouw en twee dochters. In Cuba is het moeilijk voor hem.
Ik werk hier bij de WIN-groep, een sociaal-cultureel centrum dat onder Bouterse ernstig is verwaarloosd.
Wij Nederlanders zijn er heel erg verbonden met de Surinamers of je dit nu bewust bent of niet!
Houdt van Suriname lieve lezers, dit is een heilige opdracht want het is nu of nooit voor dit land en voor deze prachtige mensen.

Joke en Jaap